Mais alagamentos, mais calor e menos sombra: como seria a cidade sem árvores

Falta de distribuição, planejamento e diversidade nas espécies soma-se à expansão de estruturas cimentadas que vedam o solo e aumentam a temperatura

Reportagem publicada em 22 de janeiro de 2018

Por Bibiana Garrido

Quando a gente sobe a rua em um dia de sol forte, dá para ver as ondas de calor balançando pouco acima do asfalto. No verão é que geralmente as pessoas voltam a prestar atenção nas árvores — a busca por um espaço de refresco traz aquela sensação de “pô, árvore é importante”.

Do chão, dos muros das casas e das paredes dos prédios, o concreto quente expande a sensação térmica para todos os lados.

A Bauru da década de 1950, naturalmente, tinha uma paisagem muito mais verde do que a de agora. Novas construções, novos bairros, ampliação de vias e redução de calçadas na cidade em industrialização acabaram por não oferecer muitas opções e incentivo para a vegetação urbana.

“Se você olhar uma fotografia de Bauru de 50 anos atrás vai ver que nós perdemos muito verde. Nossa, como tinha árvore em Bauru!”, lembra Emerson Crivelli, da Associação dos Engenheiros, Arquitetos e Agrônomos de Bauru (Assenag).

À esquerda, postal da Igreja Santa Terezinha na região do centro, data indefinida; à direita, cruzamento da Av. Rodrigues Alves, de canteiro central arborizado, com as ruas Treze de Maio e Virgí­lio Malta; bairro Bela Vista ao fundo, meados dos anos 1950 (Foto: André Gonzaga/A Bauru Que Não Vivi)

Quase 70 anos depois, as árvores permanecem concentradas nos lugares onde já existiam: bairros como Bela Vista, Gasparini, Estoril e Vila Falcão. Essa é a avaliação de Luiz Fernando Nogueira, engenheiro agrônomo da Secretaria Municipal do Meio Ambiente (Semma).

“Se eu passar lá no Estoril, que tem aquelas árvores bem antigas e grandes, percebo que não fica tão quente e até a umidade do ar é melhor para respirar”, comenta Laís Verardo, moradora da região do centro.

A qualidade do ar em Bauru já foi tema de estudo da Companhia Ambiental do Estado de São Paulo (Cetesb): em 2012, nossa frota de veículos liberou cerca 5,89 mil toneladas de poluentes no ar. Vale lembrar que temos, em média, um carro por habitante — e que a taxa de aquisição de automóveis por dia é mais alta que a taxa de natalidade no mesmo período.

“Aqui no centro, além de não ter muita árvore, fica muito sujo por causa da poluição”, fala a bauruense Laís. “Eu não sou alérgica a poeira, mas minha mãe tinha crise asmática na época que morava pra cá”.

Por ordem de fala: Neusa, 85 anos, do Nova Esperança; Caio, 20 anos, morador da Vila Ipiranga; Celso, 30 anos, e Hugo, 20 anos, da Praça do Líbano (Entrevistas: Flávia Gândara/JORNAL DOIS)

Responsáveis por reter gás carbônico e produzir oxigênio, as árvores ajudam a diminuir a poluição do ar e reduzem a ocorrência de doenças respiratórias e de pele. Problemas relacionados ao estresse também são menos comuns em áreas bem arborizadas. É o que diz documento da Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária (Embrapa) sobre o efeito calmante que esses espaços têm nas pessoas.

Onde estão as áreas verdes?

Não existem dados oficiais sobre os números da arborização urbana no município, e, para ter um controle da situação, a Semma realiza vistorias periodicamente. “Por experiência e pelos dados de vistorias da Semma é possível afirmar que ainda estamos em situação confortável”, avalia Luiz Fernando Nogueira. O engenheiro agrônomo credita essa confiança às árvores que ainda estão de pé nas regiões históricas da cidade, mas não sabe dizer como será quando elas, por causas naturais, tiverem de ser cortadas.

Recentemente foram realizados exames de ultrassom em árvores da Praça Rui Barbosa e da Av. Nossa Senhora de Fátima com o objetivo de avaliar a saúde das espécies para realização de obras nesses locais.

“A importância ambiental de árvores daquele porte tem que ser preservada enquanto for possível, pelo conforto térmico proporcionado. A quantidade de água que suas folhas retardam para chegar no solo em uma chuva é muito grande e a liberação de água para a atmosfera melhora a umidade do ar. Os benefícios são imensos”.
— Luiz Fernando Nogueira, engenheiro agrônomo da Semma

A substituição de uma árvore derrubada é obrigatória por lei e, de acordo com Nogueira, muitas vezes o resultado dessa medida é menor do que o esperado. “O plantio de arbustos em lugar de grandes árvores é um problema a ser enfrentado se não tomarmos consciência logo”.

Para além dos limites residenciais e industriais, as fronteiras do perímetro bauruense se estendem até as Áreas de Proteção Ambiental (APAs) e suas unidades de conservação. As APAs Água Parada, Rio Batalha e Vargem Limpa-Campo Novo juntas somam 628 hectares protegidos.

Essa configuração de mata ao redor da cidade é colocada no Plano Municipal de Conservação e Recuperação da Mata Atlântica e do Cerrado como um ecossistema de “fragmentos bastante isolados, imersos numa paisagem dominada pela agricultura e por grandes centros urbanos”.

Poucos municípios no estado de São Paulo preservaram áreas maiores que 100 hectares, segundo o escrito, o que serviria de modelo para “planos futuros de recuperação vegetacional” em Bauru.

Mapa do município com destaque para praças, parques, áreas de proteção ambiental e unidades de conservação; dados do Plano Diretor de Bauru (Arte: Doni Silva/OpenStreetMap)

“O que sobrou de mata nativa é muito pouco. São pequenas porções que a gente vê uma separada da outra, não tem uma continuidade”, avalia o biólogo Raphael Oliveira. “Tem rodovia, estrada pra tudo que é lado. Muitos sítios, fazendas e agora também os condomínios que estão invadindo os espaços. Esse é o cenário: pouca mata nativa contínua e perturbação dos animais silvestres”.

A fragmentação das matas e frequente expansão de atividades urbanas acaba reduzindo áreas de vida de animais territorialistas, como a onça e o lobo. Raphael trabalha com a preservação dessas espécies e fala sobre a dificuldade dos animais para achar alimento em APAs de baixa qualidade ambiental — o que acaba fazendo com que apareçam de vez em quando no meio da cidade.

“Pelo simples fato de esse animal procurar alimento, ele tem que andar vários quilômetros de uma mata nativa para outra, vai cruzar por várias rodovias. Hoje o atropelamento dessas espécies é um dos fatores mais fortes que contribuem para extinção. O pessoal acha que tem muito animal por aí, mas na verdade eles tão apenas mais visíveis. Eles não tem mais mata, não tem mais lugares para se esconder. É uma coisa bastante complicada esse avanço urbano na zona rural, é preocupante pra gente”.
— Raphael Oliveira, biólogo

Outro ponto lembrado pelo especialista é a falta do cumprimento da regulação sobre as matas ciliares em Áreas de Proteção Permanente. Não preservar a mata que fica em volta dos cursos d’água pode aumentar os riscos de poluição e contaminação dos córregos e rios.

Como arborizar a cidade?

A fiscalização também vem à tona em uma conversa com Márcio Colim, membro do Conselho Municipal de Defesa do Meio Ambiente e Desenvolvimento Sustentável (Condema) e do Instituto de Arquitetos Brasileiros (IAB).

“Existe uma lei específica da própria Secretaria do Meio Ambiente com relação ao plantio de árvores da cidade”, diz o arquiteto. Para regularizar qualquer construção em área urbana é preciso que a pessoa responsável mantenha uma árvore a cada sete metros de fachada. É a condição para a retirada do Habite-se, documento que autoriza o registro do imóvel.

“Não tem a pós-fiscalização depois de tirado o documento, não há acompanhamento, muitas quadras você caminha sem árvore”, aponta Colim. “São coisas que nunca mais foram fiscalizadas e não foi exigido nada”.

A dificuldade para o aumento da vegetação urbana está também na falta de um padrão nos tamanhos das calçadas. Para o membro do Condema, isso atrapalha o plantio de árvores nas regiões do centro e residenciais, que têm muitas placas e guias rebaixadas para garagens e estacionamentos.

“Temos calçadas muito estreitas, de 1,5m, 1,2m. Seguimos uma norma de acessibilidade, então, se a calçada tá curta, como é que vai colocar uma árvore se vai ocupar espaço para as pessoas andarem?”, questiona.

A regularização de calçadas para 3m de largura é questão de acessibilidade e também favorece a arborização (Arte: Marcos Cartum/Manual Técnico de Arborização Urbana)

Na visão de Emerson Crivelli, arquiteto, ex-presidente e membro da Associação dos Engenheiros, Arquitetos e Agrônomos de Bauru (Assenag), seria preciso um incentivo maior para o plantio de árvores na cidade.

“Precisaria de uma coisa inteligente, por exemplo, vamos plantar porque você vai ter desconto no IPTU”, propõe o arquiteto.

A ideia da arborização urbana é vista por Crivelli, assim como por demais profissionais e estudiosos da área, como um investimento que se traduz na melhora da qualidade de vida, da temperatura da cidade, da oxigenação, além de criar áreas de sombra e espaços de convivência coletiva.

Fora a presença de árvores nas ruas, a manutenção de gramados, jardins e vegetação de porte variado dentro dos imóveis seria importante para envolver a população em um novo tipo de pensamento urbano.

“Se você olhar o desenho das praças, ainda são pequenas as áreas. Precisa ter essa construção dentro dos lotes, não só de maneira isolada”. O arquiteto alerta para épocas de chuva e a importância de se manter um solo que não seja totalmente impermeável — o que pode provocar alagamentos.

O que plantar?

Para que uma vegetação possa trazer benefícios para a sociedade de maneira efetiva ela precisa ser diversa. A proporção máxima indicada para a presença de uma mesma espécie por território é de 20% — ou seja, até um quinto do local pode ser ocupado por um único tipo de árvore. Os outros 80% teriam de dar morada para plantas diferentes.

Quem explica isso é Dorival José Coral, professor do curso de Ciências Biológicas da Universidade do Sagrado Coração (USC).

Há dez anos no trabalho com flora urbana, Dorival desenvolveu juntamente com estudantes da graduação pesquisas de levantamento em bairros como o Jd. Pagani, Jd. Brasil, Vila Coralina, Núcleo Octávio Rasi, Jd. Guadalajara e Vila Engler.

A árvore mais encontrada em todas as regiões estudadas é a Oiti, que chega a ocupar mais de 40% do Jd. Marambá. “Nosso primeiro problema é a baixa diversidade e a falta de percepção e planejamento em relação à distribuição dessas espécies”, argumenta o professor.

Espécies de árvores urbanas, porte e respectivas áreas de sombra (Arte: Marcos Cartum/Manual Técnico de Arborização Urbana)

No site da Semma é possível encontrar uma lista de árvores nativas adequadas para plantio na região. São fornecidas medidas de altura e de diâmetro, bem como características de cada espécie. Para a regularização de imóveis, ressalta Dorival, é importante observar a fiação elétrica e postes ao redor na hora de escolher o tamanho da árvore.

O serviço de podadores irregulares, que podem muitas vezes machucar a planta e atrapalhar seu crescimento, bem como a falta de cuidado e manutenção, são outros problemas que o professor enxerga na cidade.

“Isso nem sempre tá condicionado ao poder público, pode ser um problema da pessoa”, comenta Dorival, sobre a escolha de árvores pela beleza e não com um planejamento de acordo com lugar. Muitas espécies estão com a copa invadindo casas, bifurcam na base e atrapalham o pedestre”.

“É a escolha equivocada da espécie que causa uma condução inadequada, que faz com que a árvore vire um transtorno em vez de benefício”, completa.

(Foto: Instituto Soma/Reprodução)

Bauru ocupa a posição número 58 no ranking do Programa Município VerdeAzul (PMVA), iniciativa do Estado de São Paulo. Entre as metas estabelecidas pelo programa está a proposta de que cada município deve ter 100m² de sombra por habitante.

Uma árvore em estágio de crescimento ideal gera, em média, 18,3m² de área de sombreamento. Espécies estudadas pelo grupo da USC na Vila Engler apresentaram média de 5m² de sombra.

A cada ano o ranking do PMVA é atualizado de acordo com as metas cumpridas pelas cidades, nenhuma chegou a essa marca ainda. No topo da lista, uma conhecida vizinha nossa: depois de Novo Horizonte e Fernandópolis, Pederneiras está no terceiro lugar.

“Hoje, em Bauru, pelos nossos cálculos, esse valor está muito abaixo do recomendado”, reflete Dorival. “Para atingir isso, temos que mudar uma série de coisas. Primeiro, deixar de podar as plantas de maneira errada; segundo, plantar as espécies certas nos lugares certos; terceiro, é a condução dessas espécies de forma adequada”.

Serviço

Precisa podar uma árvore?

A Semma tem podadores cadastrados e capacitados por um curso oferecido pela própria secretaria. Para solicitar a poda de maneira gratuita basta ir ao Poupatempo. Clique aqui para ver os documentos necessários.

Comments

  1. I needed to create you a tiny remark to help thank you so much once again about the gorgeous information you’ve shown on this website. It has been certainly generous of people like you to deliver extensively all a lot of people might have sold for an e book to make some dough for themselves, precisely now that you could possibly have done it if you ever decided. These tactics also served like the great way to know that other individuals have a similar zeal much like mine to know the truth whole lot more pertaining to this issue. I’m certain there are many more fun times in the future for individuals that look into your blog post.

  2. Thanks so much for giving everyone an extremely memorable chance to discover important secrets from this website. It is usually so lovely plus full of fun for me and my office fellow workers to visit your web site really thrice weekly to study the fresh items you have got. Of course, I’m always motivated considering the special things you serve. Some 1 facts on this page are truly the simplest we’ve had.

  3. I am also writing to make you know of the incredible experience my wife’s child enjoyed using your web page. She realized plenty of things, most notably what it is like to possess an amazing teaching nature to let the rest without hassle master several hard to do things. You truly did more than our own expected results. Many thanks for imparting such beneficial, trustworthy, revealing and as well as cool thoughts on the topic to Ethel.

  4. I as well as my pals were found to be checking the great secrets and techniques on your web blog while unexpectedly came up with a horrible feeling I had not expressed respect to the website owner for those tips. Most of the men had been as a consequence warmed to read them and now have undoubtedly been taking pleasure in those things. I appreciate you for really being very helpful as well as for using these kinds of incredible tips millions of individuals are really needing to be informed on. Our sincere apologies for not saying thanks to you sooner.

  5. I have to point out my passion for your generosity for people that have the need for help with your idea. Your real commitment to passing the message all through became remarkably important and has truly allowed many people much like me to realize their pursuits. Your new valuable recommendations entails a lot to me and extremely more to my fellow workers. Thank you; from all of us.

  6. I not to mention my friends were actually taking note of the best techniques from the website and before long I had a terrible feeling I never thanked the blog owner for them. Those boys came for this reason very interested to read through them and have now sincerely been taking pleasure in those things. I appreciate you for indeed being considerably thoughtful as well as for settling on variety of important useful guides millions of individuals are really needing to know about. Our own honest apologies for not saying thanks to you earlier.

  7. A lot of thanks for all of the hard work on this web site. My daughter really loves managing internet research and it’s really easy to see why. All of us learn all relating to the lively medium you create practical tips by means of your web blog and as well as encourage participation from other individuals on that situation so our favorite simple princess is undoubtedly being taught a lot. Take advantage of the rest of the year. You have been performing a glorious job.

  8. I as well as my pals were actually viewing the excellent information on your web page while at once got a horrible suspicion I never thanked the web site owner for them. These guys were as a result stimulated to read all of them and now have seriously been tapping into these things. Appreciate your actually being simply considerate as well as for obtaining such cool ideas millions of individuals are really desirous to discover. Our sincere apologies for not expressing appreciation to earlier.

  9. I intended to send you that very little word to say thanks a lot once again for all the unique principles you have featured on this site. This is wonderfully generous with you to present unhampered exactly what a number of people could have supplied for an e-book in making some bucks on their own, even more so considering the fact that you could have done it if you wanted. These pointers likewise acted to become good way to be certain that other people online have the same interest much like my very own to know the truth a great deal more concerning this issue. I know there are millions of more pleasant situations ahead for people who see your blog.

  10. I together with my guys were found to be reading the good hints located on your web site and so at once developed an awful suspicion I never thanked you for those tips. All the young boys are actually for that reason excited to see all of them and have now in truth been tapping into these things. Appreciation for genuinely well helpful and then for figuring out this form of impressive subjects most people are really needing to be aware of. Our own sincere regret for not saying thanks to sooner.

  11. I wish to show my affection for your kindness for men and women that really need guidance on that question. Your real dedication to passing the message all around has been wonderfully helpful and has without exception allowed those like me to realize their ambitions. Your entire warm and friendly publication means this much to me and somewhat more to my mates. Regards; from each one of us.

  12. A lot of thanks for each of your hard work on this blog. Ellie enjoys carrying out investigations and it’s really simple to grasp why. A lot of people know all of the compelling medium you present reliable things by means of this web blog and as well as improve response from some other people on this subject and our own girl is truly starting to learn a whole lot. Enjoy the rest of the new year. You are always performing a first class job.

  13. I’m just commenting to let you know what a notable discovery my cousin’s girl encountered going through your webblog. She even learned so many details, which include how it is like to possess a marvelous helping style to get folks really easily know selected specialized topics. You truly did more than my expected results. Thanks for showing the helpful, trusted, informative and in addition cool tips about that topic to Gloria.

  14. A lot of thanks for all your work on this website. My mum loves making time for internet research and it’s really simple to grasp why. We notice all concerning the lively mode you make precious items via the website and in addition welcome contribution from some other people on the area of interest then our child is in fact studying a whole lot. Take advantage of the rest of the year. You are performing a glorious job.

  15. I must express my respect for your kind-heartedness in support of individuals who really need guidance on in this issue. Your personal commitment to getting the message throughout had been surprisingly functional and has all the time helped many people like me to get to their dreams. The important tutorial implies a great deal to me and much more to my fellow workers. Warm regards; from all of us.

  16. I am only commenting to make you understand what a incredible experience my cousin’s daughter experienced reading through your web site. She came to understand numerous issues, with the inclusion of how it is like to have a great giving style to let many others really easily have an understanding of specified hard to do subject matter. You truly surpassed our expectations. Thanks for supplying these informative, dependable, informative and also fun thoughts on this topic to Tanya.

  17. I as well as my buddies were actually looking through the nice helpful tips from your web blog and unexpectedly got a terrible suspicion I had not thanked you for those secrets. Most of the ladies appeared to be certainly joyful to study all of them and have clearly been using these things. Thanks for getting indeed kind and then for using certain essential themes most people are really needing to be aware of. Our own honest apologies for not expressing gratitude to sooner.

  18. I wanted to create you one very little word just to give many thanks over again for these extraordinary principles you have contributed in this article. This has been certainly remarkably generous of people like you giving unreservedly what exactly numerous people would have distributed as an e book in order to make some profit for themselves, specifically now that you might have tried it in the event you decided. Those things as well served to provide a easy way to be certain that other individuals have the same keenness the same as my own to know a great deal more concerning this problem. I think there are many more pleasurable opportunities up front for many who go through your website.

  19. Thanks a lot for providing individuals with remarkably spectacular chance to read in detail from this site. It is often very ideal plus packed with a good time for me and my office mates to visit your site on the least three times per week to read the new items you have. And definitely, I’m so usually fulfilled with the astonishing tips served by you. Certain 3 points on this page are undeniably the most efficient we’ve ever had.

  20. Thanks so much for giving everyone remarkably special possiblity to read critical reviews from this web site. It is often so nice and jam-packed with amusement for me personally and my office co-workers to visit your blog at the very least three times weekly to study the new things you will have. And indeed, I’m also actually motivated with the great concepts you give. Some 3 tips in this article are particularly the finest I’ve ever had.

  21. Thank you for all of your efforts on this web page. Kate enjoys going through investigation and it’s really simple to grasp why. Almost all learn all relating to the dynamic tactic you provide practical tips and tricks on the website and as well as improve participation from other ones on that idea plus our favorite princess is actually being taught a great deal. Take advantage of the remaining portion of the year. You’re conducting a first class job.

  22. Thanks so much for providing individuals with an exceptionally superb possiblity to discover important secrets from this web site. It can be very nice and as well , stuffed with a lot of fun for me personally and my office friends to search the blog nearly 3 times a week to see the latest stuff you will have. And definitely, I am just always fascinated with your superb solutions you give. Certain 4 ideas in this posting are completely the most effective we have ever had.

  23. I am glad for writing to make you understand what a wonderful encounter my cousin’s daughter had going through yuor web blog. She came to understand lots of issues, not to mention what it’s like to have a wonderful teaching mood to make certain people without problems thoroughly grasp certain impossible topics. You really surpassed our expected results. Thanks for distributing such important, healthy, educational and as well as fun tips about your topic to Tanya.

  24. A lot of thanks for all of the hard work on this web page. Kate really likes doing investigation and it is obvious why. My partner and i know all regarding the compelling ways you convey invaluable things by means of the web site and recommend response from other individuals on that concern then my simple princess is undoubtedly understanding a great deal. Take advantage of the rest of the new year. You’re carrying out a fantastic job.

  25. Thank you a lot for providing individuals with remarkably wonderful chance to check tips from this site. It is often so great and packed with a great time for me personally and my office friends to search your web site nearly 3 times in 7 days to study the newest secrets you have. And indeed, we are actually fulfilled for the beautiful ideas you serve. Some two facts in this posting are in fact the most beneficial we have all had.

  26. Thank you for all of your efforts on this blog. My mom really likes going through research and it’s easy to understand why. My partner and i hear all about the dynamic mode you present practical tricks via the website and even boost response from the others on that point and our simple princess has been being taught a lot of things. Enjoy the remaining portion of the new year. You’re performing a pretty cool job.

  27. I wanted to post you the tiny observation to be able to say thanks yet again with the magnificent techniques you’ve shown on this page. This is certainly surprisingly open-handed of people like you to present freely precisely what a number of us could have advertised as an e book to end up making some money for their own end, most notably given that you might have tried it if you considered necessary. The suggestions additionally served to become great way to comprehend other people have a similar fervor the same as my very own to see good deal more when it comes to this issue. I think there are thousands of more pleasurable periods ahead for many who read carefully your blog.

  28. I have to convey my affection for your kind-heartedness supporting persons who must have help on the niche. Your real commitment to getting the solution throughout turned out to be exceptionally helpful and has always encouraged guys just like me to reach their targets. This informative information indicates a great deal a person like me and even more to my office workers. Many thanks; from all of us.

Deixe um comentário

O seu endereço de e-mail não será publicado.